logo

De drie gezondste groene bladgroenten

11-04-2017

Wist je dat er zo’n 1000 verschillende soorten bladgroenten zijn? Er is dus heel veel keuze maar toch komen ze te weinig op ons bord. Ze zijn nochtans erg goed voor je!


Groene bladgroenten: een boost voor de gezondheid

Groene bladgroenten zitten vol antioxidanten, vitaminen, mineralen en vezels. Daarnaast bevatten ze ook nog eens weinig calorieën! Of je nu op de calorieën let of niet, groene bladgroenten zijn onmisbaar voor een gevarieerd voedingspatroon. Ze bevatten ook chlorofyl: dit natuurlijke geneesmiddel zorgt voor de groene kleur en daardoor bieden groene bladgroenten heel wat gezondheidsvoordelen.

Naast chlorofyl of bladgroen bezitten de groenten ook een hoge concentratie aan vitamine K.

Wij kozen de top 3 groene bladgroenten, maar geniet gerust van alle 1000 soorten, ze zijn allemaal goed voor jou!


Spinazie

De donkergroene bladgroente bevat veel ijzer, maar daarnaast bezit ze ook enorm veel gezonde vitaminen en mineralen. Zo bevat spinazie vitamine C, vitamine K, vitamine A, vitamine B2 en vitamine B6. Qua mineralen is spinazie ook een absolute topper want naast ijzer bevat de bladgroente ook mangaan, magnesium, calcium, kalium, koper, fosfor, zink en seleen.

Als de hoeveelheid vitaminen en mineralen je nog niet overtuigd heeft, eet dan spinazie om je darmwerking te verbeteren of om een goed geheugen te ondersteunen. Uit een onderzoek bleek dat 1 à 2 porties spinazie per dag je brein tot 11 jaar kan verjongen!


Rucola

Deze sla bevat het hoogste nitraatgehalte van alle groene bladsoorten en verhoogt daardoor je bloedsomloop. Je hele lichaam krijgt daardoor een toevoer van zuurstof. Naast een hoog nitraatgehalte bevat rucola ook een heel groot aantal vitaminen en mineralen. Rucola zou met zijn hoog vitamine A-gehalte zelfs kanker kunnen voorkomen.

Rucola smaakt wel iets pittiger dan de meeste andere slasoorten. Daarom kan je rucola steeds mengen met een andere slasoort. Wij bij Florette raden alvast de lekkere mix van rucola, veldsla en zoete rode biet aan! Heerlijk pittig, fris en zoet!


Boerenkool of Kale

Nood aan een detoxgroente? Dan ben je bij boerenkool (ook wel kale genoemd) aan het juiste adres. Te veel maagzuur kan je bestrijden door een portie boerenkool te eten of te drinken. Deze groente is namelijk ook ideaal om een lekkere smoothie mee te maken. De groente verlaagt ook je cholesterolgehalte en ontgift het hele lichaam op een natuurlijke wijze.

Ook deze bladgroente zit boordevol vitamines en mineralen, boerenkool bevat zelfs meer vitamine C dan een sinaasappel!

Ontdek hier alvast een aantal lekkere receptjes:

Salade shaker met rucola

Rode kool & spinazie salade

Pizza met zongedroogde tomaten, Parmaham en rucola

Griekse pannenkoek met spinazie, feta en pijnboombitten

Salade met kale, spinazie, gerookte zalm en avocadodressing

Reageer via Facebook:

Reacties op dit artikel:

Reageer op dit artikel:

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nieuws

Product van
het moment

Kale Mix

De « Kale Mix » van Florette is een heerlijke mix van jonge scheuten boerenkool (minstens 25%), spinazie en fijne wortel gesnede...

Populair
recept

Smoothie als ontbijt met jonge scheuten ...

Een glas boordevol energie !

Uitgelichte
blogpost

De kracht van eenvoud

Bij Florette geloven we in de kracht van eenvoud. Eenvoud die een doosje sardientjes verandert in een sterrenmaaltijd. Ontdek hier...