logo

Lekker en gezond: ontdek de buddha bowl

05-04-2017

We zijn al april… de lente maakt langzaamaan zijn intrede. Eet lekker en gezond om deze lentedagen boordevol energie tegemoet te gaan. Een heerlijke slaatje op het menu kan wonderen doen. Wij bij Florette geven je alvast een leuke foodtrend die er ook nog eens super mooi uitziet #foodstagram!

De buddha bowl: evenwichtig en vol vitamines. Sinds kort zijn ze niet meer weg te denken in alle vegetarische en veganistische food hotspots. Als je een Instagramkenner bent, ben je deze misschien al tegengekomen want ze fotograferen heel erg mooi.


Buddha Bowl = je lunch in een kom

Maar wat is een buddha bowl? Deze maaltijden in een kom kennen een Angelsaksische oorsprong. ‘Buddha’ hebben ze te danken aan de ronde vorm van de kom, net zo rond als de buik van een buddha.
Een buddha bowl bereiden is super simpel. Werken met laagjes is het geheim. De bodem wordt gevuld met sla, probeer het zeker eens met onze kleurrijke Florette Lentemengeling, het tweede laagje bevat granen, groenten, koolhydraten of peulvruchten. Peulvruchten maken de buddha bowl zo’n hype voor vegetariërs. Ze bevatten namelijk veel proteïnen zo komen vegetariërs geen voedingsstoffen of vitamines te kort.
Niet-vegetariërs kunnen dan weer naar hartelust stukjes vlees, een eitje of vis toevoegen. Een buddha bowl bevat best wel meer dan de helft groenten, of ze nu rauw of gekookt zijn of welke kleur dan ook. Als het maar groenten zijn!


De 5 belangrijkste ingrediënten

Om de naam buddha bowl te verdienen moet je bowl ten minste 5 essentiële elementen bevatten. Laat je hieronder inspireren door de talrijke mogelijkheden! Kies een of twee ingrediënten uit elke categorie voor de perfecte buddha bowl!

Rauwe of gekookte groenten: wortelen, komkommers, courgettes, sla, spinazie, paprika, radijs. Groenten koken zorgt ervoor dat ze een deel van hun voedingsstoffen verliezen, dus als je kan, eet ze dan rauw. Ze zorgen daarnaast ook voor een betere spijsvertering.

Een of twee porties granen en voedingsmiddelen rijk aan zetmeel: basmatirijst, quinoa, bulgur, griesmeel, gierst, zoete aardappelen, aardappelen. Geef de voorkeur aan volkoren granen omdat deze rijk zijn aan vezels en voedingsstoffen. Ze bevatten minder suiker en zorgen voor een tragere spijsvertering. Dit zal je langere tijd een verzadigd gevoel geven.

Peulvruchten
: rode bonen, linzen, kikkererwten. Deze voedingsstoffen rijk aan proteïnen zorgen voor het evenwicht in je buddha bowl.

Een soeplepel van oliehoudende zaden: cashewnoten, hazelnoten, amandelen, pistachenoten, pinda’s. Dankzij deze zaden zal je buddha bowl gezonde vetten bevatten.

Een (zelfgemaakte) saus of dressing


De dressing

Het geheim voor een heerlijke en smakelijke buddha bowl is de dressing die je toevoegt als finishing touch. Daardoor kan je alle ingrediënten met mekaar verbinden en je creatie op smaak brengen met kruiden. Vaakst worden dressings, vinaigrettes of tahini, een pinda-gebaseerde saus of de Thaise saus Sriracha gebruikt in de buddha bowl.
Buddha bowls zijn dus niet alleen lekker, ze zien er bovendien ook nog eens goed uit. Geef toe dat je er ook al zin in krijgt? Probeer zeker eens deze recepten en tag ons op instagram in je creatie!

Buddha bowl met zoete aardappel en quinoa

Buddha bowl met dressing

Vegan buddha bowl

Reageer via Facebook:

Reacties op dit artikel:

Reageer op dit artikel:

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nieuws

Product van
het moment

Kale Mix

De « Kale Mix » van Florette is een heerlijke mix van jonge scheuten boerenkool (minstens 25%), spinazie en fijne wortel gesnede...

Populair
recept

Smoothie als ontbijt met jonge scheuten ...

Een glas boordevol energie !

Uitgelichte
blogpost

De kracht van eenvoud

Bij Florette geloven we in de kracht van eenvoud. Eenvoud die een doosje sardientjes verandert in een sterrenmaaltijd. Ontdek hier...