logo

Detox na het paasweekend

19-04-2017

Na een druk en lekker Paasweekend kan het wel eens gebeuren dat je genoeg hebt van al die paaseitjes en andere chocolade. Wij bij Florette vertellen je hoe je je lichaam even een pauze kan gunnen door te detoxen.


Wat is detoxen nu precies?

Door te detoxen kan je lichaam zich ontdoen van gifstoffen. Je voelt je niet alleen fitter en gezonder, maar je lichaam verliest zo ook alle ‘slechte’ stoffen die het met zich meedraagt. Een paar voorbeelden van gifstoffen in voedesel zijn vetten, fructose,  bloem, alcohol, aspartaam, aluminium… Doordat je lichaam deze stoffen verliest, krijg je een betere verbranding.

Detoxen kan je op verschillende manieren doen. Je hoeft helemaal geen streng dieet te volgen om je lichaam helemaal te ontgiften. Sommige detox programma’s bestaan enkel uit sapjes of zijn helemaal vegan. Je hoeft echter niet meteen zo drastisch je eetpatroon te veranderen: een detox juice of gewoon gezondere dingen inpassen in je eetpatroon kan al wonderen doen.


Wat wel en wat niet?

Er zijn een aantal ingrediënten die je toch best probeert te vermijden als je aan het detoxen wil gaan. Alcohol en cafeïne zijn absoluut uit den boze. Koffie, cola en chocolade schrap je dus best uit je dagelijkse voedingspatroon. Ook brood, pasta, rijst en suikerhoudende producten probeer je best tot een minimum te beperken.

Wat je echter zonder problemen nog steeds op het menu kan zetten is fruiten, groenten en heel wat andere lekkere dingen! Probeer bijvoorbeeld eens honing om jouw dagelijkse dosis suiker te vervangen, of noten en pitten om je salade een extra smakelijke touch te geven.


Vijf gouden regels bij het detoxen

Wij bij Florette geven je vijf tips hoe je die detox nu precies kan aanpakken zonder dat je er meteen mee kapt:

1. Maak voor jezelf uit wat voor jou de slechte stoffen zijn. Het verschilt voor iedereen wat precies de boosdoener is. Voor de ene is dit koffie of alcohol, voor anderen kan dit bijvoorbeeld brood of pasta zijn.

2. Begin elke ochtend met een glas lauw water. Dit zorgt ervoor dat je lichaam je spijsvertering in gang zet.

3. Water to the rescue! Probeer ervoor te zorgen dat je minstens elke dag 1 liter water drinkt. Als dit nog geen gewoonte is, begin je best rustig op te bouwen tot je aan het maximum van 2 liter komt.

4. Zorg voor voldoende beweging: door op tijd en stond een goede workout in te lassen kan je lichaam zich ontdoen van de afvalstoffen. Door te zweten worden deze gifstoffen namelijk uitgestoten.

5. Eet meer rauwe groentes zoals salades: rauwe groenten hebben de positieve eigenschap dat ze heel zuiverend werken. Ze bevatten heel wat vezels en vitaminen zodat ze je lichaam kunnen zuiveren en je gezond houden.


Ideetjes

Smoothie als ontbijt met jonge scheuten boerenkool

Groene smoothie met komkommer en mango

Zoete groene detox smoothie

Reageer via Facebook:

Reacties op dit artikel:

Reageer op dit artikel:

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nieuws

Product van
het moment

Jonge bladsla van de zomer

Zorgvuldig geselecteerde jonge bladsla volgens het seizoen : de zomer.

Populair
recept

Kippensalade met blauwschimmelkaas

Een gastronomisch salade

Uitgelichte
blogpost

De kracht van eenvoud

Bij Florette geloven we in de kracht van eenvoud. Eenvoud die een doosje sardientjes verandert in een sterrenmaaltijd. Ontdek hier...