logo

Wat eet je best voor en na het sporten

09-03-2017

Voor het sporten

Is eten voor het sporten een goed idee? En zoja, wat eet je dan precies? Voor het sporten eet je best niet te zwaar. Toch is het belangrijk om niet op een lege maag aan je workout te beginnen: zorg op z’n minst voor een stuk fruit of een snelle hap. Een smoothie on the go kan een makkelijke, snelle oplossing zijn om je nodige portie fruit binnen te krijgen. En fruit = energie! Andere snelle en lekkere ideetjes zijn magere youghurt met stukjes fruit, zoals enkele schijfjes banaan of wat frambozen.

Als je een volledige maaltijd neemt voor het sporten, let er dan op dat die rijk is aan vitaminen, mineralen en eiwitten. Ook voldoende koolhydraten zijn belangrijk! Die vindt je in brood, aardappels, fruit, graanproducten (pasta, rijst…),… Wat je best eet hangt ook af van hoelang je sport. Want je wil tijdens een training niet zonder energie vallen. Eet voor je workout ook genoeg eiwitten die dragen namelijk bij tot je spierherstel.
Daarnaast is het ook belangrijk hoelang voor je training je eet. Wacht na een volledige maaltijd 3 tot 4 uur om te gaan sporten. Wanneer je 1 à 2 uur van tevoren eet, dan kan een boterham met een salade en wat rauwe groenten een goede optie zijn. Ook mager vlees zoals gebakken kip of gestoomde vis kan best. Ga dus voor een lichte maaltijd!

Hoe ziet die ideale preworkout maaltijd er nu uit? Volkoren pasta met mager vlees of vis is een super goed verteerbare optie. Ook je nodige portie groenten is heel belangrijk: rauwe groentjes zijn de perfecte hongerstiller. Ga je liever voor een snelle hongerstiller? Probeer dan een energiereep, energyballs of een portie ontbijtgranen met melk!


Na het sporten

Na een workout zal je glycogeengehalte (je kan deze zien als je energiereserve) gedaald zijn, deze werd opgebruikt door je sportprestatie. Om dit percentage terug te verhogen, kan je voedingsstoffen eten met veel proteïnen, koolhydraten en vetstoffen. Om je resultaten te maximaliseren, eet je best 30 tot 60 minuten na je workout.

Een proteïneshake of magere kwark met fruit is een heel goede keuze! De shake of yoghurt biedt je een grote dosis proteïnen, het fruit zorgt ervoor dat je lichaam geen koolhydraten te kort komt: bananen, bosbessen, aardbeien, appels… keuze genoeg! Probeer wel yoghurt met toegevoegde suiker te vermijden want fruit bevat ook al suiker.

Als je meer zin hebt in een lekker maaltijd, kies dan voor een sandwich of omelet met kalkoenfilet. Ga voor bruin brood, roggebrood, zuurdesembrood of brood met veel granen. Deze bevatten de meeste vezels en koolhydraten waardoor je langer een verzadigd gevoel hebt. Voeg er een schijfje tomaat aan toe of een beetje sla voor een extra vitamineboost. Is het niet mogelijk om 30 tot 60 minuten na het sporten iets te eten? Dan doe je er goed aan om een proteïnebar te eten. Deze repen bevatten veel proteïnen, koolhydraten en goede vetten. Jammergenoeg is er wel een klein addertje onder het gras: deze repen bevatten heel wat calorieën (vooral die met noten). Het is dus niet zo’n goed idee om er dagelijks eentje te eten.

Last but not least: vergeet ook zeker niet voldoende te drinken voor, tijdens en na het sporten. Train je ongeveer een uur dan is een energiedrank niet nodig met enkel water is je lichaam ook heel blij. Train je langer dan een uur dan kan je kiezen voor een energiedrankje met koolhydraten en mineralen. Misschien zal het je verbazen, maar ook chocolademelk kan een perfect alternatief zijn: chocolademelk bestaat voor 85% uit water en is een goede combinatie van koolhydraten en proteïnen waardoor je optimaal kan recuperen na je workout.

Kokosdadelballetjes

Healthy tacos

Toast

Reageer via Facebook:

Reacties op dit artikel:

Reageer op dit artikel:

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nieuws

Product van
het moment

Kale Mix

De « Kale Mix » van Florette is een heerlijke mix van jonge scheuten boerenkool (minstens 25%), spinazie en fijne wortel gesnede...

Populair
recept

Smoothie als ontbijt met jonge scheuten ...

Een glas boordevol energie !

Uitgelichte
blogpost

De kracht van eenvoud

Bij Florette geloven we in de kracht van eenvoud. Eenvoud die een doosje sardientjes verandert in een sterrenmaaltijd. Ontdek hier...